top of page
  • Foto van schrijverTom R.

Is er een verband tussen SEO en Google-reviews?

Het antwoord is makkelijk: Ja, reviews op Google hebben houden verband met je vindbaarheid. De echte vraag is Hoeveel en Waarom.

Google vertrouwt op de kracht van mond-tot-mondreclame. Het houdt rekening met de kwantiteit en kwaliteit van reviews. Net zoals klanten online beoordelingen gebruiken bij hun keuzes, doen zoekmachines zoals Google dat ook.


Webdesign en SEO

Dit is logisch, omdat zoekmachines hetzelfde doel hebben als gebruikers: zoekers zo goed mogelijk bedienen. Recensies worden gezien als aanbevelingen van andere gebruikers.

Wanneer je een lokale zoekterm invoert in Google (zoals ‘tuincentrum’), dan zijn drie belangrijke factoren van invloed op de positie van een website:

  1. Relevantie

  2. Afstand

  3. Bekendheid


De eerste twee factoren zijn feitelijk; Google toont tuinwinkels die zich in jouw omgeving bevinden. Recensies vallen in de categorie bekendheid. Een tuincentrum met honderden positieve recensies kan een lokale concurrent overtreffen die minder positieve recensies heeft.

De basisprincipes van de lokale Google-ranking:

Er spelen veel dingen mee in hoe Google lokale bedrijven rangschikt voor verschillende zoekopdrachten. Zaken als bedrijfscategorieën, zoekwoorden, inkomende links, on-page SEO en meer worden allemaal meegenomen in de lijst met bedrijven waaruit Google een keuze maakt.

Reviews zijn de op twee na meest invloedrijke component om hoger in het lokale peloton te komen, met een aandeel van 15,44% van alle rankingfactoren:


  • Google Mijn Bedrijf (Nabijheid, categorieën, trefwoord in bedrijfstitel, etc.) 25,12%

  • Links (Inkomende anchor tekst, link domein autoriteit, link domein hoeveelheid, etc.) 16,53%

  • Review (Aantal reviews, review snelheid, review diversiteit, etc.) 15,44%

  • On-Page (aanwezigheid van NAP, trefwoorden in titels, domein autoriteit, etc.) 13,82%

  • Citatie (consistentie IYP/aggregator NAP, citatievolume, etc.) 10,82%

  • Gedrag (doorklikpercentage, mobiel doorklikken naar bellen, check-ins, etc.) 9,56%

  • Personalisatie 5,88%

  • Sociale (Google-betrokkenheid, Facebook-betrokkenheid, Twitter-betrokkenheid, etc.) 2,82%


Dat betekent dat bedrijven die consequent grote aantallen positieve beoordelingen en recensies krijgen, waarschijnlijk ook meer aandacht van Google krijgen. Een beoordeling van 4,5+ geeft het vertrouwen van klanten aan, en Google erkent dat.


Het aantal Google-reviews:

Een bedrijf met veel recensies en een hoge rating zal waarschijnlijk hoger scoren in Google. Een reden hiervoor is dat veel van de recensies bedrijfsrelevante zoekwoorden bevatten, met name longtail-zoekwoorden die mensen gebruiken om hun mening te geven.


Online reputatiebeheer:

Recensies, goed en slecht, beïnvloeden de reputatie van een bedrijf. Het verkrijgen van nieuwe reviews op platforms zoals TrustPilot, Google, en andere is dus vitaal voor je SEO.


Comments


bottom of page