top of page
  • Foto van schrijverTom R.

Brusselse Art Nouveau en RSC Anderlecht

De nieuwe voetbalshirts van de Brusselse sportclub RSC Anderlecht werden beïnvloed door de kunststroming Art Nouveau. De communicatie van de Anderlecht voor de lancering van deze shirts zijn ook een voorbeeld van moderne marketing.

Zo gebruikten ze AI voor hun visuals:


"Het inzetten van generatieve technologie bleek een gedurfd en ontzettend boeiend proces en uit zich nu in een vernieuwend -first in Belgium- 100% AI-gegenereerde shirtlancering."  - Tim Borguet - Chief Marketing RSC Anderlecht


Wat is Art Nouveau eigenlijk:

Art Nouveau, een kunststroming die bloeide tussen ongeveer 1890 en 1910 (Anderlecht werd opgericht in 1908) staat bekend om zijn sierlijke, organische vormen en decoratieve stijl. Deze beweging vond plaats in verschillende disciplines, waaronder architectuur, interieurontwerp, beeldende kunst, grafische kunst en sieradenontwerp.

Hier zijn enkele belangrijke kenmerken van Art Nouveau:


  1. Organische vormen: Gebaseerd op natuurlijke elementen zoals bloemen, planten, en insecten, met vloeiende lijnen en krullende patronen.

  2. Decoratieve elementen: Rijke versieringen en ornamenten, vaak geïntegreerd in de structuur van het ontwerp, in plaats van er alleen maar aan toegevoegd te zijn.

  3. Gebruik van nieuwe materialen: Innovatief gebruik van materialen zoals glas, ijzer, en keramiek. Bijvoorbeeld, het gebruik van gebrandschilderd glas in ramen en lampen.

  4. Integratie van kunst en ambacht: Art Nouveau streefde ernaar de kloof tussen kunst en ambacht te overbruggen, waarbij kunstenaars en ambachtslieden vaak nauw samenwerkten.

  5. Internationale invloed: Hoewel het zijn wortels had in Europa, had Art Nouveau invloeden en vertakkingen in verschillende landen, elk met hun eigen unieke variaties op de stijl. Bekende namen zijn Hector Guimard in Frankrijk, Antoni Gaudí in Spanje, en Charles Rennie Mackintosh in Schotland.


Voorbeelden van iconische werken en gebouwen in de Art Nouveau-stijl zijn de ontwerpen van Victor Horta in Brussel, de Sagrada Familia en Park Güell van Gaudí in Barcelona, en de metrostations van Guimard in Parijs.

“De shirts vieren Brussel als hoofdstad van de Art Nouveau. De esthetiek van de stad wordt verweven in onze shirts en is een hedendaagse ode aan een beweging die Brussel -ten tijde van het ontstaan van onze club- wereldwijd op de kaart plaatste.” - Tim Borguet - Chief Marketing RSC Anderlecht

Ook voor de bedrukking van de namen van de spelers werd alles uit de kast gehaald. Anderlecht contacteerde Studio Type, voor een uniek lettertype en is een herwerking van de letterzetting uit de hoogdagen van de Art Nouveau.

De basis van het lettertype is het resultaat van jarenlang wetenschappelijk onderzoek door typograaf Jo De Baerdemaeker naar unieke Belgische fonts. Hij bracht een verloren gegaan lettertype van de Brusselse lettergieterij Vanderborght & Dumont opnieuw tot leven.




Comments


bottom of page