In de afgelopen jaren heeft Google voortdurend geïnnoveerd en zijn zoekfunctie verbeterd. Met de opkomst van AI staat het bedrijf echter op het punt een nog ingrijpender transformatie te ondergaan. AI, met name via machine learning en generatieve technieken, zal niet alleen de manier waarop we zoeken veranderen, maar ook hoe we informatie verwerken en toepassen in ons dagelijks leven.
Google zal binnenkort iets nieuws lanceren genaamd Search Generative Experience of kortweg GSE. Dit is een op AI gebaseerde uitbreiding van de traditionele zoekfunctie. (Momenteel nog niet beschikbaar voor het grote publiek.)
Het maakt gebruik van generatieve AI om uitgebreide, contextuele antwoorden te geven op complexe vragen, in plaats van alleen een lijst met links. Dit betekent dat Google niet alleen zoekresultaten toont, maar ook samengestelde, geavanceerde informatie biedt die direct vanuit verschillende bronnen wordt gegenereerd.
Er zijn al een aantal website die zo te werk gaan, denk dan aan ChatGPT of Perplexity.
Om beter te begrijpen wat de verandering zal zijn, leg ik kort even uit hoe we nu Google gebruiken door middel van een voorbeeldje.
Stel je voor: het is vrijdagavond en je hebt helemaal geen zin om te koken. Story of my life. Fritjes of Pizza is een makkelijk oplossing maar je hebt zin in iets anders, namelijk pasta met zalm.
Je kan Googlen naar "Pasta met Zalm", maar dit geeft uiteraard 1001 recepten om het zelf te koken en daar heb je uiteraard al helemaal geen zin in.
Dus verander je je zoekopdracht naar "Waar vind ik de beste Pasta met zalm in Antwerpen?" Google heeft geen idee wat je nodig hebt, dus geeft antwoorden als waar je de beste zalm vindt, en de beste pasta. Google geeft je mogelijke zaken waar je naar op zoekt bent. Je moet zelf nog doorklikken op het mogelijk antwoord op je vraag.
Weg ermee, dit zal binnenkort dus veranderen. Want we gaan van een zoekmachine naar een antwoordmachine.
Als ik dezelfde vraag invul in ChatGPT kreeg ik dit antwoord.
En dezelfde vraag op Perplexity gaf dit als antwoord:
De integratie van Artificial Intelligence in Google verandert de manier waarop we met informatie omgaan. Zoekopdrachten worden persoonlijker, directer en sneller dankzij AI, en gebruikers zullen merken dat ze in een fractie van de tijd de antwoorden vinden die ze nodig hebben. De toekomst van zoeken biedt antwoorden, geen links. Het verkent alle hoeken van het internet in real-time - van academisch onderzoek tot nieuwsartikelen. De antwoorden zijn afkomstig van betrouwbare bronnen en bevatten transparante citaten. Het is gepersonaliseerd voor jou. Deze ontwikkelingen markeren niet alleen een technologische vooruitgang, maar openen ook nieuwe deuren voor hoe we omgaan met de enorme hoeveelheid informatie die het internet biedt. Google gaat een toekomst tegemoet waarin AI de kern vormt van elke zoekopdracht.
Comments