Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Er wordt met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. Black Friday is ontstaan in Verenigde Staten en valt de dag na Thanksgiving Day, dat wordt gevierd op de vierde donderdag in november.
In Amerika wordt tot 75% korting aangeboden tijdens Black Friday. In België & Nederland zijn de kortingen niet zo hoog. Om toch goede deals aan te kunnen bieden, passen sommige winkeliers hun prijs vlak voor Black Friday aan om zo een hogere korting aan te kunnen bieden. Coolblue kreeg een waarschuwing voor het aanbieden van een stofzuiger van € 179 die vlak voor Black Friday plots € 219 kostte. Tijdens Black Friday werd deze stofzuiger afgeprijsd naar € 159. Klanten dachten zo goedkoop uit te zijn. Boerenbedrog dus.
Al is niet alles kommer en kwel. Als je weet wat je nodig hebt, is het aangeraden om weken op voorhand de prijzen op te volgen van dit product. Hiervoor bestaan speciale websites om de prijscurves van producten op te volgen zoals Tweakers.net. Hieronder zie je zo'n curve en kun je de historiek volgen vanaf de lancering van dit product tot nu.
De verticale lijn is de prijs vorig jaar tijdens de Black Friday periode.
Optimaliseer jouw online platform volledig door in te zetten op opvallende banners, aantrekkelijke actieproducten en sterke landingspagina's. Tijdens Black Friday is het cruciaal dat jouw klanten onmiddellijk zien dat jij de beste aanbiedingen hebt. De visuele presentatie van jouw webshop speelt hierbij een sleutelrol.
Daarnaast is een goed functionerende backend van jouw webshop van groot belang. Tijdens Black Friday is het extreem druk, en het laatste wat je wil is een trage webshop of orders die niet worden verwerkt. Zorg ervoor dat je hosting optimaal is en test van tevoren of de pagina's snel laden. Als je niet wilt investeren in hosting, overweeg dan om de acties te spreiden over meerdere dagen of specifieke klantengroepen.
Comments