top of page

Case Study: Masters of Madness

Foto van schrijver: Tom RuelleTom Ruelle

Inleiding: Voetbal met een Twist

Jan Vertonghen en Dries Mertens hebben samen met twee Vlaamse mediabedrijven het nieuwe format 'Masters of Madness' gelanceerd. Dit is zowel een tv-programma als een voetballiga met unieke spelregels. Het format richt zich volledig op entertainment en speelt in op de wensen van GenZ, voor wie alles snel, kort en spectaculair moet zijn.

Masters of Madness is een gemengde voetbalcompetitie met 8 teams die elk één keer tegen elkaar spelen, verspreid over 7 speeldagen. Op basis van het klassement na deze 7 speeldagen zullen de 4 hoogst gerangschikte teams het tegen elkaar opnemen in de Final Four.

Masters of Madness

Marketingstrategie Gericht op GenZ

Masters of Madness is niet zomaar een show; het is een voorbeeld van hoe slimme marketing kan inspelen op de behoeften van de GenZ-doelgroep. GenZ is de jongere generatie die constant online is, van sociale media tot streamingdiensten, en het zijn digitale native consumenten die sterk beïnvloed worden door content die interactief, authentiek en entertainend is. De marketingstrategie van Masters of Madness speelt hierop in:


1.Focus op Digitale Platforms

Masters of Madness heeft gekozen om digitale platforms zoals Instagram, GoPlay, TikTok en YouTube optimaal te benutten dmv Short-Form content. Door deze diversificatie van kanalen kan de competitie een veel groter publiek bereiken. In het verleden was er eigenlijk maar één manier om naar een voetbalwedstrijd te kijken: op televisie. MoM heeft echter een jonger publiek aangesproken dat meer geneigd is om online content te consumeren. Het publiek is voornamelijk digitaal en bestaat uit mensen die liever inhoud bekijken via sociale media en internet. GenZ is vaak te vinden op deze platforms, en daarom is het belangrijk om content te creëren die eenvoudig gedeeld kan worden, zoals korte clips, memes en grappige momenten uit de show. Deze formats hebben de potentie om viraal te gaan en zorgen ervoor dat de show constant in de gesprekken van de doelgroep blijft.

2.Gebruik van Sociale Media om Interactie te Stimuleren

GenZ houdt van interactieve ervaringen en wil zich betrokken voelen bij de content die ze consumeren, daarom wordt Masters of Madness actief gepromoot via sociale media. Deze interactiviteit vergroot de loyaliteit van de fans en zorgt ervoor dat ze zich onderdeel voelen van de ervaring. Zo konden mensen voor de start van de league mogelijks nieuwe spelregels doorsturen.


3.Influencer Marketing en Authentieke Samenwerkingen

GenZ volgt influencers die authentiek en benaderbaar zijn, en Masters of Madness heeft deze trend omarmd. Door samen te werken met populaire influencers en YouTubers kan de show zich direct richten op een jonger publiek. Deze influencers dienen niet alleen als deelnemers in de show, maar ook als ambassadeurs van het merk. De samenwerking zorgt voor extra zichtbaarheid op platforms zoals Instagram en TikTok, waar de doelgroep al actief is.


Ik geef enkele goed gekozen voorbeelden mee die de internationale ambities van het nieuwe programma weergeeft:

  • Soufiane Touzani. 619k volgers op TikTok, 1,35miljoen abonnees op Youtube.

  • Eefje 'sjokz' Depoortere. Redelijk onbekend in België maar 525k volgers op Instagram.

  • Average Rob. 809k volgers op Instagram. 597k abonnees op Youtube.

  • Kat Kerkhofs, Amy Sonck, Metejoor, ...


4.Samenwerkingen met Merken en Sponsoren

Een ander belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van Masters of Madness is het aangaan van samenwerkingen met grote merken. Dit kunnen partners zijn uit de sportindustrie, zoals sportmerken maar ook uit de entertainmentwereld. Door te werken met sponsors kan Masters of Madness ook gebruik maken van gesponsorde content en cross-promotie voor extra zichtbaarheid. De partners zijn uiteraard niet random gekozen en hebben vaak ook als doelgroep de Gen-Z'ers. Hoofdpartner NowJobs lijkt op het eerste zicht een vreemde eend, tot je nagaat dat ze een 100% digitaal interim kantoor zijn.


5.Storytelling

Ik moet niet vertellen hoe belangrijk storytelling is voor je branding/merk en een makkelijke bron voor extra content creatie. Ook dit zit verweven in Masters of Madness met de vijf broertjes Maes die samen in één team spelen. Ook de zonen van Club Brugge legende Gert Verheyen en zanger Will Tura spelen mee. Of de broer van Rode Duivel Doku die laat zien dat hij ook vooraan stond bij de uitdeling van het voetbaltalent.


6.Transparantie

Wat Masters of Madness extra bijzonder maakt, is de transparante aanpak achter de schermen. Vanaf de eerste aankondiging werd er open gecommuniceerd over de opzet, de spelregels en zelfs de commerciële samenwerkingen. De organisatoren, waaronder Jan Vertonghen en Dries Mertens, kiezen er bewust voor om eerlijk en toegankelijk te zijn naar hun publiek toe. Dit sluit perfect aan bij wat GenZ verwacht: ze houden van merken en initiatieven die authentiek zijn en niets te verbergen hebben. Door die openheid voelen fans zich meer betrokken en krijgen ze het gevoel dat ze mee aan het stuur zitten van het project. Dat zorgt niet alleen voor extra geloofwaardigheid, maar ook voor een sterkere band met het publiek.


7.Gamification

Gamification speelt een sleutelrol in Masters of Madness. Door traditionele voetbaluitdagingen om te vormen tot gekke, speelse challenges met onverwachte twists, trekt de show niet alleen sportfans aan, maar ook jongeren die opgegroeid zijn met gaming en interactieve content. Het competitie-element, de rankings en de voortdurende spanning om wat de volgende challenge zal zijn, zorgen ervoor dat kijkers blijven terugkomen.

Gamification is voor mij trouwens geen onbekend terrein. In mijn vorige job bij Decathlon heb ik een strategisch en commercieel plan uitgewerkt om gamification in de winkels te implementeren. Door spel-en sport elementen in de winkelervaring te verwerken, merkte ik hoe krachtig gamification is om klanten te engageren, langer vast te houden en op een speelse manier commercieel te sturen. Datzelfde principe zie je nu terug bij Masters of Madness, waar de fun factor en het competitiegevoel perfect gecombineerd worden met een slimme marketingaanpak.




bottom of page