top of page
  • Foto van schrijverTom R.

Guerilla Marketing op het EK in Duitsland

De rivaliteit tussen Adidas en Puma is een van de meest fascinerende verhalen in de wereld van sportkleding en schoeisel, en het begint bij de broers Adolf ("Adi") en Rudolf ("Rudi") Dassler.

In 1924 richtten Adi en Rudi Dassler samen de Gebroeders Dassler Sportschoenenfabriek op in Duitsland. Hun bedrijf produceerde sportschoenen en behaalde aanvankelijk groot succes, met sporters die hun schoenen droegen en er olympische medailles in wonnen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontstonden spanningen tussen de broers, die werden verergerd door politieke verschillen en persoonlijke conflicten. De precieze redenen voor hun breuk zijn niet volledig gedocumenteerd, maar het is duidelijk dat de spanningen hoog opliepen.

In 1948 besloten de broers het bedrijf te splitsen. Adi richtte Adidas op (een samentrekking van zijn naam, "Adi" en "Dassler") en Rudi richtte Ruda op, dat later werd hernoemd naar Puma.

Vanaf het moment van de splitsing begonnen de bedrijven hevig met elkaar te concurreren. Herzogenaurach werd verdeeld: de inwoners en werknemers kozen partij voor een van de twee bedrijven, en er ontstond zelfs een soort "dorpsoorlog".


Ondertussen is de rivaliteit wel bekoeld, beide bedrijven zijn tegenwoordig onderdeel van grote multinationale bedrijven en richten zich op een breed scala aan sport- en lifestyleproducten.

Of toch niet.

Want Puma heeft zich in de kijker gespeeld door een knap staaltje Guerilla Marketing op het afgelopen EK in Duitsland. Er werden vijf miljoen Puma shirts gratis opgestuurd naar iedereen die een app downloadde en zich registreerde. Het Puma-shirt is nauwelijks te onderscheiden van het officiële Adidas-shirt.

Zo liepen horden fans met een Adidas Duitsland shirts, ipv de 'echte' voetbaltricots van Adidas.

Guerilla marketing op EK2024






Comentarios


bottom of page