top of page
  • Foto van schrijverTom R.

Welk Social Media kanaal lanceer ik voor mijn Bedrijf?

Op een bevolking van meer dan 11 miljoen mensen beweert 65 procent van de Belgische consumenten actieve gebruikers van sociale media te zijn. Er bestaat echter geen ranglijst van het aantal gebruikers in België van elk afzonderlijk social media platform. Dit komt omdat er niet veel gegevens beschikbaar zijn over sociale media in België, iets wat wordt erkend door binnenlandse bronnen.

Een mogelijke reden hiervoor is de structuur van het land: België heeft zes verschillende regeringen. Deze interne verschillen in taal en, soms, regels maken het moeilijk om de nationale enquêtes uit te voeren die nodig zijn om gegevens te verzamelen over een onderwerp als het gebruik van sociale media in het land.

Bronnen lijken het er wel over eens te zijn dat er één social media platform heerst in het land: Facebook.


Je bedrijf hoeft zeker niet actief te zijn op elk social media platform. Elke platform heeft dan ook zijn eigen doelpubliek. Mensen van alle leeftijden bezoeken sociale netwerken om op de hoogte te blijven van trends, te netwerken en gelijkgestemden te ontmoeten, meningen te delen, op de hoogte te blijven van nieuws en recente evenementen, inspiratie op te doen en merken en producten te zoeken die ze willen kopen.

Maar als bedrijf kan en moet je niet overal aanwezig zijn. Het geheim naar succes op sociale media is dat je je moet focussen en aanwezig zijn op die kanalen die je helpen jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken.


Volgende zaken moet je actief mee aan de slag om je bedrijf te lanceren op een Sociaal Media kanaal.

  • Wie is en Waar vind ik mijn doelgroep?

  • Welke strategie zal ik hanteren?

  • Welke content kan ik maken/posten?

Zodra je hebt bepaald wie je publiek is, wat je bedrijfsdoelstellingen zijn en welke types van content je het best kan creëren, kan je de verschillende social mediakanalen vergelijken om te bepalen welke het best aan je behoeften voldoen.


Facebook: Aantal internetgebruikers die FB gebruiken in België: 79,3%  

Dominerende demografie: 25-34  

Doel: Relaties opbouwen  


Youtube Dominerende demografie: 25-34 Geschikt voor: Naamsbekendheid + lead generatie


Instagram

Aantal internetgebruikers dat IG gebruikt in België: 56.1%  

Dominante demografie: 18-24 & 25-34

Doel: Relaties opbouwen, conversaties   

Geschikt voor: Naamsbekendheid, leads genereren voor food, retail, beauty


TikTok

Aantal internetgebruikers dat Tik Tok gebruikt in België: 26,4%

Dominerende demografie: Gen Z’s = geboren tussen 1997 en 2012

Doel: Relaties opbouwen   

Geschikt voor: Opbouwen van merkbekendheid, loyaliteit & community


Linkedin

Aantal internetgebruikers dat LinkedIn gebruikt in België: 23.2%

Dominerende demografie: 25-34 (59,2% van LI-gebruikers)   

Doel: Nieuws & artikels, netwerken, rekrutering    

Geschikt voor: Bedrijfsontwikkeling, merkbekendheid    


8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page