top of page
  • Foto van schrijverTom R.

Voorbeelden van een geslaagde rebranding

Apple: In 1997 bevond Apple zich in een financiële crisis en had het een verouderd imago. Toen Steve Jobs terugkeerde als CEO, leidde hij een rebrandinginspanning om Apple te transformeren. De introductie van de "Think Different" campagne, de lancering van de iMac en later de iPhone, evenals een nieuwe, strakke merkidentiteit, zorgden voor een opmerkelijke wederopleving van het merk.




Nike: Nike is een uitstekend voorbeeld van een merk dat zijn merkimago voortdurend heeft geüpdatet. In 1995 introduceerde Nike zijn beroemde "Just Do It" slogan en lanceerde het nieuwe productlijnen, waaronder Air Max-schoenen. Deze rebrandingstrategie transformeerde Nike van een hardloopschoenenbedrijf tot een wereldwijd sport- en lifestylemerk.



Microsoft: In 2012 lanceerde Microsoft Windows 8 en de bijbehorende nieuwe stijlinterface genaamd "Metro." Hoewel de rebranding niet zonder controverses was, was het een duidelijke poging om het merk te moderniseren en meer te focussen op mobiele apparaten en de cloud. Later volgde een verdere rebranding naar "Microsoft 365" om de nadruk te leggen op de cloudservices en productiviteitstools.



Coca-Cola: In 1985 lanceerde Coca-Cola "New Coke," een nieuwe formule die werd geïntroduceerd om te concurreren met andere frisdrankmerken. De reactie van consumenten was echter overweldigend negatief, en binnen enkele maanden bracht Coca-Cola de originele formule weer terug, onder de naam "Coca-Cola Classic." Deze rebranding wordt vaak gezien als een voorbeeld van hoe een merk kan reageren op consumentenfeedback en vasthouden aan zijn kernidentiteit.





2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page